Bier!!!

29 november 2015 - Macau, China

Ik hoop dat jullie stevig op jullie stoel zitten want het volgende kan als schokkend ervaren worden.

Er wordt hier in China bier gedronken! En dat is de laatste dagen alleen maar meer geworden. Ik denk dat het iets te maken heeft met het arriveren van Mark hier in China.
Afgelopen zondag heb ik hem opgehaald op het Centraal station in Hong Kong. Hij had er erg veel zin in en het eerste wat hij zei was: "Zullen we een biertje doen?", ongelofelijk.
De eerste dag zijn we in Hong Kong blijven rondhangen en zijn we naar wat uitkijkpunten geweest. In de middag arriveerde ook een andere stagaire van CheckonAsia in hetzelfde hostel. We waren gelukkig dus niet alleen. 's Avonds hebben we (uiteraard) een biertje gedronken in het prachtige Victoria Park. Dit is gigantisch park, waar je alles kan vinden wat je te wensen hebt. Er zijn hier verschillende voetbalveldjes, basketbalveldjes, tennisveldjes, een zwembad, een hardloop baan, een vijver om met je elektrische bootje te varen en toevallig is er ook nog een tennisstadion! Naast elk voetbalveld in het park staat een tribune. De tribune naast voetbalveld 3 is deze gehele week omgedoopt tot onze stamkroeg. Elke avond waren we daar weer te vinden met een tas biertjes van de 7/11. De dinsdag zijn we met de boot naar Lantau Island geweest. Op dit eiland kan de beroemde "Big Buddha" gevonden worden, wat een prachtige ervaring is om mee te maken. De Boeddha is onwijs groot en staat boven op een berg. Om in de buurt te komen moeten eerst de 257 treden van de trap genomen worden. Dinsdagavond zijn we naar The Peak geweest. Wat toch wel iets is dat je mee gemaakt moet hebben als je in Hong Kong geweest bent. Woensdag zijn we overdag naar Lamma Island geweest. Een klein visserseiland, maar ik heb dit natuurlijk al een keer uitgebreid beschreven in één van mijn vorige blogs. Woensdagavond zijn we naar de Happy Valley Racecourse geweest. Dit is de enige plek in Hong Kong waar gegokt mag worden. Dit is ook gelijk te merken als je daar binnen komt. Overal waar je kijkt zie je chinezen staan die druk aan het schrijven zijn in hun "gok-krant"! Het is een vrij groot en indrukwekkend stadion, iets wat ook zeker aan te raden is voor de Hong Kong bezoeker. Winnaar van de avond was onze Mark. We hadden met ze 3en een pot gemaakt van 100 Hong Kong Dollar de man, wat neerkomt op 13 euro per persoon. Voordat de race begon hadden we mark 10 dollar gegeven om in te zetten op een paard. Zonder te vertellen wat hij ingezet had startte de race. Toen paard nummer 6 als eerste de finish over stak, ontbrandde er een klein feestje op Marks stoel. Springen en zingen, niets was hem op dat moment te gek! Uiteraard ken ik hem al een tijdje en Jelle begon hem ook al te leren kennen, we wilde dus eerst even de wedcoupon bekijken en verdomd, hij had ingezet op paard 6! Toen was het feest compleet, al was de winst geen jackpot en hebben we uiteindelijk toch nog alles verloren. De volgende dag hebben we de boot gepakt naar Macau, het Las Vegas van China. De enige plek in China waar je legale casino's kan vinden is Macau. Elk gigantisch en schitterend hotel heeft een eigen casino van minimaal 3 verdiepingen... Het vreemde hiervan is nog dat het in elk casino even druk is. We hebben de boot betaald, ons hotel, eten en drinken, van 6 tot 12 gegokt en zijn ook nog met een winst vrijdag aangekomen in Shenzhen. Wat voelt het toch weer lekker om na een vakantie thuis te komen! Vrijdag hadden we een "klein" welkom thuis feestje en zijn we rond de klok van 1 zo lam als een "merleier" richting Seaworld vertrokken. Hoe we deze avond overleefd hebben is me nog steeds een raadsel, we waren rond de klok van 5 uur alweer thuis! Viel allemaal dus wel weer mee. Iedereen had de volgende ochtend een flinke kater en Jeroen heeft de hele dag opgerold in ze vest in een hoekje op de bank gelegen. Na ons late, maar zeer gezellige diner met Lisa, Nancy, Coen, Tim, Jeroen, Mark en ik, was iedereen weer opgeknapt en werd het feestje in ons "hotel" weer gestart. Howie (een Brabantse chinees) en zijn vriendin joinde het feest en het hotel was aan! Nadat het feest iets was uitgelopen, we zouden om 12 uur in Coco park zijn en we bedachten om half 1 dat het toch wel eens tijd werd om een taxi te pakken. Er is niet heel veel dat ik me kan herinneren van gisteravond, alleen dat ik met Jojo, een meisje van 1.47 meter, op mijn rug door de club liep te springen en dat het dus echt mogelijk is om met 6 man één taxi te nemen! Het is nu toch tijd om af te sluiten, het einde van het biertje is in zicht en ik moet dus weer even naar de koelkast....

1. Judith:
    Leuk geschreven mop!
  2. Martijn regoort:
    29 november 2015
    Hey man. Je vermaakt je prima zie ik. Wij nemen hier ook nog maar een pilsje.

Veel plezier verder. En zie je volgende verhaal wel weer voorbij komen!!
    Gr martijn en alisha
  3. Ton:
    Mooi verhaal!
  4. Peter ter Linden:
    30 november 2015
    Weer een leuk verhaal.
    Veel plezier ook met werken.
    Groetjes van ons.
  5. Truusje vos:
    30 november 2015
    Hoi Jaimy en Mark,
    Het is weer 'n prachtig verhaal, Jullie maken heel wat mee, en doen hele leuke dingen.
    Voor de thuisblijvers,maken het ook 'n beetje mee.
    Jongens nog heel veel plezier en neem maar 'n biertje.
    Heel veel groetje,
    Opa en Oma
  6. Els maas:
    4 december 2015
    Wederom een mooi geschreven verhaal. Ik zou zeggen proost.
  7. Harrij:
    10 december 2015
    Wat een super verhaal en leuk geschreven, zo te lezen wordt het nog de vraag of jij wel terugkomt naar Nederland, jullie hebben het zo naar je zin daar, dat ik me afvraag of er wel wordt gewerkt. Oh ja was ik nog vergeten de aandelen in het bier zijn flink gestegen. Veel plezier nog.En maak er een mooie kerst en oudjaar van.