Laojie, de Chinese muur en het weerzien

23 december 2015 - Beijing, China

Nadat we een paar dagen even rustig aan gedaan hadden was het tijd om woensdag even een kijkje te nemen bij Laojie. Laojie is een metrostation in Shenzhen waar een soort van zwarte markt gevonden kan worden. Alleen is deze zwarte markt wat groter en drukker dan de meeste bekende in Beverwijk, het is verspreid over verschillende kleine oude winkelcentrumpjes met verschillende verdiepingen, het is zelfs mogelijk om hier te verdwalen. Het is natuurlijk altijd wel even leuk om te kijken wat ze te bieden hebben en hoeveel je kan afdingen. Ook had ik een winterjas nodig voor onze Beijing trip, waarover jullie straks zeker meer te lezen krijgen. In Laojie kan ook nog de eerste McDonalds van Shenzhen gevonden worden, wat voor Mark en mij dus een goede reden was om hier een Spicy McChicken te eten. Nadat ik geslaagd was voor mijn winterjas en wij wel uitgekeken waren bij de te drukke en te grote zwarte markt, zijn wij op visite gegaan bij een andere stagiaire: Jelle. Jelle was alleen thuis en woont in Futian, een andere gedeelte van Shenzhen. We hebben daar bij zijn favoriete restaurantje gegeten: Het groene tentje. Nadat we een aantal biertjes op hadden was het weer tijd om te gaan, we moesten immers de volgende dag vliegen naar Beijing!

Nadat we met maar een uur vertraging om half 2 's nachts aankwamen in ons hostel in Beijing, was het uiteraard tijd voor een biertje. Helaas vertelde de receptioniste ons dat het bedtijd was en dat we morgen wel een biertje konden halen in de kroeg van het hostel. Dit was natuurlijk niet het antwoord waarop wij(Tim, Jeroen, Mark & Ik) gehoopt hadden. Gelukkig hebben ze in China een geweldige 24 uurs winkel genaamd 7Eleven, waar er altijd bier gehaald kan worden. We hebben daar dus tot nogal laat gezeten tegen het zere been van de receptioniste die net als elke chinees het liefste slaapt tijdens werktijd. De volgende ochtend hadden we ons iets verslapen (wat eigenlijk elke dag gebeurde) zijn we die dag naar: The Tempel of Heaven geweest. Dit is een tempel in het midden van een groot park. Nadat we dit gezien hadden was het tijd om ons weer terug te haasten richting het hostel, die dag was er namelijk Duvel in de aanbieding in de kroeg van het hostel en dit mocht natuurlijk niet aan onze neus voorbijgaan! Nadat we genoeg Duvels op hadden was het tijd om met een aantal van ons nieuwe gemaakte vrienden te gaan stappen, we stonden namelijk op de gastenlijst van de Club Latte, dit betekend dat je aan een tafel staat en dat je de hele avond gratis drank hebt. Na een veel te lange avond en korte nacht waren we de vorige avond dus toch weer te laat aan ons ontbijt, waardoor het die dag weer niet veel zin had om richting de Chinese muur te gaan. We hebben er dus voor gekozen om deze dag naar het Summer Palace te gaan. Een grote tempel op een berg gelegen aan een meertje. Omdat het vrij koud was in Beijing en het die avonden ervoor had gevroren was het meertje volledig bevroren wat een geweldig uitzicht gaf met de ondergaande zon. Omdat dit de laatste avond was dat Tim met ons mee ging (hij had vanaf de volgende dag een toer geboekt met een groep en tourguide via Beijing naar Xi'an en Shanghai) hadden we besloten hier toch maar een memorable laatste avondje van te maken. De volgende dag ben ik samen met Jeroen en Mark naar de Forbidden City, een hele stad met paleizen midden in het centrum van Beijing. Wat echt een geweldig gezicht was, maar wel snel verveelde, alle gebouwen zagen er namelijk hetzelfde uit. In de avond hebben we Beijing Duck gegeten samen met Tim en zijn tour groep, het was heerlijk! De volgende dag was onze laatste dag, waardoor we toch echt nog naar de muur moesten! Dit bleek nog een hele reis te zijn, met onze bagage aangezien we in de avond weer terug naar Shenzhen vlogen!
Vanaf het hostel moest je met de metro naar het busstation, vanaf waar je met de bus naar een plek moest waar je met de taxi verder moest richting de muur. Alleen ging het helaas tijdens de busreis al fout.. Ik was (zoals gewoonlijk) tijdens de busreis in slaap gevallen. Omdat het niet geheel duidelijk was waar we precies heen moesten hadden we aan verschillende mensen in de bus de weg gevraagd. Toen ik plotseling door Mark wakker werd gemaakt dat we er waren sprong ik de bus uit (gelukkig had ik wel al me spullen meegenomen) om erachter te komen, dat er alleen maar van die vervelende mannetjes stonden die ons met hun eigen auto "zogenaamd" wel even heel goedkoop naar de muur zouden brengen. Het bleek dus dat er bij één van de vorige stations iemand was ingestapt en dat die mark geroepen had en gewezen dat we er waren, zodat hij ons zelf zou kunnen afzetten.
Niet wetend waar we waren, bleken we gelukkig niet de enige te zijn die in dit trucje getrapt waren. Er was namelijk ook een Engels stel, die in deze grap getrapt was. Na een half uurtje lopen vonden we dan toch een taxi die ons vijfen naar de shuttle bus richting de Chinese muur heeft gebracht. Maar al met al, was de hele reis het in zijn geheel waard!! Wat een geweldig monument is dat zeg. Een muur van 6000 kilometer over de geheel noordelijke grens in de bergen! Werkelijk waar prachtig. Iets wat ik zeker elke China toerist zou aanraden, bekijk de Chinese muur! Nadat we een stuk over de muur hadden gelopen en beneden even een Subway broodje gegeten hadden (waar we Tim en zijn groep heel toevallig ook nog tegenkwamen!), begon onze reis richting het vliegveld. Omdat er bij het Shuttle station geen taxi's reden (de enige taxi's die we konden vinden waren weer die vervelende Chinezen in hun eigen auto's), zijn we ongeveer 1,5 bezig geweest om op zoek te gaan naar een bus of taxi. Toen we uiteindelijk in de bus zaten zijn we in de bewoonde wereld uitgestapt en hebben we een taxi gepakt richting het vliegveld, de tijd begon namelijk toch wel echt te dringen. Gelukkig hebben we uiteindelijk het vliegtuig gehaald en waren we weer lekker thuis in Shenzhen!!

Een paar dagen daarop is Mark verder gegaan met zijn reis richting Moskou en begon voor mij het normale leven weer, we moesten weer werken!

Die week heb ik toch vrij slecht geslapen, ik had namelijk toch in mijn achterhoofd zitten dat mijn vriendinnetje bijna deze kant op kwam. Tot mijn verrassing kreeg ik nog wel een geweldig pakket uit Nederland, met onder andere worstenbroodjes en kerstkaarten! Dit was ook wel één van de langste weken die ik hier in China heb meegemaakt! Maar gelukkig ging ik op woensdagochtend al met Lesley naar Hong Kong, zodat wij in de avond nog een avondje konden genieten van de Paardenraces en wij de volgende avond onze dames op konden halen op het vliegveld van Hong Kong! Na een kleine 2 uur wachten door vertraging kwamen ze dan toch eindelijk aan! Wat een geweldig weerzien, zo aan de andere kant van de wereld. De afgelopen week zijn we naar The Peak geweest, één van de omliggende eilanden van Hong Kong, hebben we een geweldig stuk biefstuk gegeten (de eerste in 4 maanden!!) en zijn we de laatste dag nog even naar de Big Buddha geweest op Lantau Island. Vandaag weer terug in Shenzhen hebben we een kleine trip geboekt naar Xi'an en Chengdu. We vliegen morgen naar Chengdu om het grootste Panda reservaat van China te bekijken en vervolgens gaan we verder naar Xi'an om daar onder andere het Terracotta leger te bekijken.......

1. Judith:
    23 december 2015
    Het weerzien: wat een onbeschrijfelijk mooi moment
  2. Peter ter Linden:
    Weer een leuk verhaal.
    Veel plezier in het Panda reservaat en bij het terracotta leger
    zijn wij ook geweest en vonden het zeer bijzonder.
    Fijne Kerstdagen en een goed begin van 2016.
    Groetjes aan Judith.
  3. Linda:
    23 december 2015
    Leuk weer een stuk van je te lezen jaimy.... hahaha biertje kopen wat zal ze pinnig geweest zijn zeg..... knuffel van ons
  4. Sanne:
    23 december 2015
    Leuk, weer een update:) Gaaf om te lezen. Pas goed op mn nichtje en geniet er van samen!!
  5. Arie Jan:
    23 december 2015
    Mooi verhaal, blijf genieten en fijne feestdagen voor jullie allen. Groetjes Arie Jan
  6. Els maas:
    24 december 2015
    wat beleef en zie je toch veel Jaimy, hele fijne dagen samen met je vriendin